1. SINIF ÖĞRENCİLERİNE DUYURU

MARMARA ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKÜLTESİ
ANAYASA HUKUKU DERSİNE İLİŞKİN GENEL TANITIM BİLGİLERİ
(2011-2012 EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI)

Anayasa Hukuku dersinin programdaki payı, Salı ve Perşembe günleri 3+2’lik bloklar olmak üzere, haftada toplam 5 saattir. Dersin alt bölümleri ve öğretim üyeleri, özetle şu şekildedir:
1-Anayasa Hukuku teorik dersi (3 saat)
- 1. Dönem: Anayasa Hukuku-I (Anayasa Hukuku Genel Esaslar)
I. öğretim tek no.lu öğrenciler: Doç. Dr. Osman CAN
I. öğretim çift no.lu öğrenciler: Doç. Dr. Abdurrahman EREN
II. öğretim tek no.lu öğrenciler: Yrd. Doç. Dr. Abdullah SEZER
II. öğretim çift no.lu öğrenciler: Yrd. Doç. Dr. Oya BOYAR
- 2. Dönem: Anayasa Hukuku-II (Osmanlı-Türkiye Anayasal Gelişmeleri)
I. öğretim tek no.lu öğrenciler: Doç. Dr. Osman CAN
I. öğretim çift no.lu öğrenciler: Doç. Dr. Abdurrahman EREN
II. öğretim tek no.lu öğrenciler: Yrd. Doç. Dr. Abdullah SEZER
II. öğretim çift no.lu öğrenciler: Yrd. Doç. Dr. Oya BOYAR
2-Anayasa Hukuku sentez dersi (1 saat): Prof. Dr. İbrahim Ö. KABOĞLU
3-Uygulamalı/Pratik çalışma (1 saat): Araştırma Görevlileri

DERS BÖLÜMLERİNİN TANIMLARI

– I –
ANAYASA HUKUKU I

í      Dersin adı: Anayasa Hukuku-I (I. Dönem)
í      Haftalık ders payı: 3 + 1 + 1 saat
í      Dersin kapsamı: Anayasa Hukukunun genel teorik konuları, (gerektiği zamanlarda konunun örneklerle daha iyi somutlaştırılabilmesi için, ülkemizden ya da başka ülkelerden örnekler verilmesi istisna olmak üzere) esas alınan kavram, kurum ve kuramların tüm dünyada genel geçer çerçevesi, benzer ve farklı uygulama tarzları işlenecektir. Örnek olarak:
í      Kavramlar: asli kurucu iktidar, seçim, referandum, monarşi, demokrasi, … vb.
í      Kurumlar: yasama, yürütme, yargı, idare, … vb.
í      Kuramlar: Normlar hiyerarşisi, erkler ayrılığı, liberal devlet, genel iradenin yanılmazlığı, … vb.

DERS KONULARI (ANAHATLARIYLA)
1
GİRİŞ DERSİ
2
ANAYASA KAVRAMI, KONULARI VE EVRİMİ
3
ANAYASANIN YAPIMI VE DEĞİŞTİRİLMESİ
4
DEVLET, UNSURLARI VE SİYASAL İKTİDAR
5
ÖĞRETİDE DEVLET, EGEMENLİK VE DÖNÜŞÜMÜ
6
YATAY ERKLER AYR.: SİYASAL REJİMLER
7
DÜŞEY ERKLER AYR.: DEVLET BİÇİMLERİ
8
DEMOKRASİ, SEÇİMLER, SP’LER
9
ÖZGÜRLÜKLER HUKUKUNUN GENEL REJİMİ
10
BAŞLICA HAK VE ÖZGÜRLÜKLER
11
ULUSAL VE ULUSAL-ÜSTÜ GÜVENCE SİST.
12
ANAYASA YARGISINA GİRİŞ VE İŞLEVLERİ
13
ANAYASA YARGISININ İŞLEYİŞİ
14
HD VE AH’NUN ULUSLARARASILAŞMASI

KİTAP LİSTESİ
İ. Ö. Kaboğlu, Anayasa Hukuku Dersleri, Legal yay., 7. bası, İstanbul 2011.
E. Teziç, Anayasa Hukuku, Beta yay., 13. bası, İstanbul 2009.
NOT: Adı geçen kitaplardan herhangi biri tercih edilebilir.

– II –
ANAYASA HUKUKU II

í      Dersin adı: Anayasa Hukuku-II (II. Dönem)
í      Haftalık ders payı: 3 + 1 + 1 saat
í      Dersin kapsamı: Anayasa Hukuku özel hükümler niteliğindedir. Genel esaslar dersini tamamlayıcıdır. “Belli bir ülke”de geçerli olan/geçmişte uygulanmış olan belli bir anayasal belge/anayasa incelenir. Ancak, bu inceleme sırasında genel esaslar dersinde işlenen kavram, kurum, kuramlar üzerindeki bilgiye gereksinim söz konusudur. Diğer bir deyişle, söz konusu hukuk düzeni, genel teorik bilgiler ışığında incelenir.
Somutlaştırmak gerekirse; 1982 Anayasası, bu dersin konusudur. Örnek olarak 1982 Anayasası’nda anayasa değişikliğinin nasıl yapılması gerektiği konusu, Anayasa md. 175’te kurallara bağlanmıştır. İşte 1982’de bu konu incelenirken, Genel esaslar dersinde Anayasa değişikliği ya da türev kurucu iktidar (anayasa değiştirmeye yetkili organa Anayasa Hukuku biliminin genel terminolojisinde verilen teknik ad) başlıkları altında alınan bilgilerin kavranmış olması gerekecektir. Diğer bir deyişle, Genel Esaslar dersinde söz konusu başlıkta verilen teorik bilgiler, 1982’nin ilgili konusuna uygulanacaktır.
í      Dersin alt başlıkları
1–Osmanlı dönemi
a) Anayasal belgeler (Sened-i İttifak, Tanzimat Fermanı, Islahat Fermanı, vb.)
b) İlk Osmanlı Anayasası: 1876 Anayasası ve 1909 değişiklikleri
2–Geçiş dönemi anayasası: 1921 Teşkilat-ı Esasiye Kanunu ve 1923 değişikliği
3–Türkiye Anayasaları: 1924, 1961, 1982 Anayasaları, değişiklikleri ve 2011 Türkiye’sinde yeni anayasal arayışlar
(1961 ve 1982 Anayasa’ları, elden geldiğince karşılaştırmalı olarak işlenecektir).

DERS KONULARI (ANAHATLARIYLA)
1
OSMANLI ANAYASAL BELGELERİ
2
1876 KE VE 1909
3
1921 VE 1924 TEK DÖNEMİ
4
1961’İN HAZIRLANMASI VE TEMEL İLKELER
5
1961’DE YASAMA-YÜRÜTME İLİŞK. VE THÖ
6
1980 DARBESİ VE ANY.NIN HAZIRLANMASI
7
1982’DE TEMEL İLKELER
8
1982’DE THÖ REJİMİ
9
1982’DE DEVLET BİÇİMİ VE SİYASAL REJİM
10
1982’DE HUKUKSAL İŞLEMLER REJİMİ
11
1982’DE YARGI VE ANAYASA YARGISI
12
1982’DE HUKUK DEVLETİ
13
1982’DE YAPILAN DEĞİŞİKLİKLER
14
YENİ ANAYASA TARTIŞMALARI

KİTAP LİSTESİ
KİTAP LİSTESİ
B. Tanör, Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeleri, YKY, 19. bası, İstanbul 2010.
B. Tanör / N. Yüzbaşıoğlu, 1982 Anayasasına Göre Türk Anayasa Hukuku, Beta, 9. bası, İstanbul 2009.
E. Özbudun, Türk Anayasa Hukuku, Yetkin yay., 8. bası, Ankara 2005.
B. Tanör, İki Anayasa 1961-1982, Beta yay., 3. tıpkı bası, İstanbul 1994.
Y. Sabuncu, Anayasa Hukukuna Giriş, İmaj yay., 12. bası, Ankara 2006.
Güncel bir anayasa metni
NOT: B. Tanör’ün “Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeleri” kitabının muadili yoktur. 1982 Anayasası’nı konu edinen kitaplardan biri tercih edilebilir.

DERİNLEŞMEK İÇİN KAYNAKÇA (ANAYASA HUKUKU I VE II)
İ. Ö. Kaboğlu, Anayasa Yargısı, İmge yay., 4. bası, Ankara 2007.
İ. Ö. Kaboğlu, Özgürlükler Hukuku, İmge Kitabevi, 6. bası, Ankara 2002.
B. Tanör, Türkiye’nin İnsan Hakları Sorunu, BDS yay., 3. bası, Yön matbaası, İstanbul 1994.
S. Tanilli, Devlet ve Demokrasi, Alkım yay., 4. bası, İstanbul 2007.
Y. Aliefendioğlu, Anayasa Yargısı ve Türk Anayasa Mahkemesi, Yetkin yay., Ankara 1996.
NOT: Liste, örnek olarak verilmiştir. Bunun dışındaki kaynaklardan da yararlanılabilir.

– III –
SENTEZ DERSİ

Prof. Dr. İbrahim KABOĞLU tarafından verilecek olan sentez dersi, haftada her şubede 1’er saat olup, ilgili haftaya özgülenen konuların genel bir değerlendirmesini içerecektir. Bu derste öğrenciler, örneğin, yatay erkler ayrılığı konusunun güncel olay ve gelişmeler ekseninde değerlendirmesini bulabileceklerdir. Bu ders, dersi veren öğretim üyesinin teorik bilgileri tamamladığı 3 saatten sonra gelen Perşembe günü uygulamalı çalışmadan hemen önce yapılacaktır.

– IV –
UYGULAMALI ÇALIŞMA / PRATİK ÇALIŞMA

Dersin adı: Uygulamalı Çalışma / Pratik çalışma
í      Haftalık ders payı: Kasım’dan itibaren başlayacak olup, 1 saattir.
í      Dersin amacı: Anayasa hukuku genel esaslar ve anayasal gelişmeler derslerinde elde edilen bilgilerin, bu alanda geçmişte ya da güncel olarak ortaya çıkan/ileride ortaya çıkması muhtemel olay veya sorunlar uygulanmasıdır. Daha özlü deyişle, elde edilen bilgiler ışığında anayasal sorunların nasıl çözüleceğine ya da ya da mahkeme kararlarının nasıl yorumlanacağına ilişkin yöntemi kavramaktır.
í      Derse ilişkin çalışma metinlerine ulaşma: çözümlenecek olay ya da sorunun çeşitli boyutlarını yansıtan sorular, ders gününden birkaç gün önce elinizde olması ve dolayısıyla siz öğrencilerimizin bir ön çalışma yapmasına olanak tanımak amacıyla, Fakültemiz fotokopi bürosuna verilecektir.
í      Dersin işlenme yöntemi: Ders, interaktif yöntemle yürütülecektir. Öğrenciler, diğer derslerde edindikleri bilgilerden yola çıkarak oluşturdukları hukuksal gerekçelere dayandırmak koşuluyla, sorun üzerindeki görüşlerini özgürce açıklayabilirler. Bu açıdan “PÇ dersini, öğretim üyesinin koordinatörlüğünde öğrenciler işler” biçimindeki bir saptama, yanlış olmaz.

Başarılar dileriz…
Anayasa Hukuku Anabilim Dalı

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder